Alla inlägg den 9 januari 2012

Av Maria - 9 januari 2012 22:16

Har ni läst boken "Diagnos duktig - en handbok för överambitiösa tjejer och alla andra som borde bry sig"? Jag dömde boken efter omslaget och köpte den direkt. På framsidan var det en bettskena - hög igenkänningsfaktor. Under den perioden gnisslade jag tänder om nätterna och var grymt effektiv om dagarna. Det sistnämnda har jag fortsatt med men tänderna har fått vila, tack och lov.

Ambitiös även på semestern.  


Nu ska jag generalisera igen. Vad är det för fel på oss tjejer/kvinnor/tanter? Varför måste vi prestera inom alla områden, på en och samma gång? Jag utgår från mig själv nu men jag vet att många av mina vänner och bekanta beter sig ungefär likadant. Det finns även män som faller in under samma kategori men de är inte i majoritet.

I tidningarna kan man ibland göra olika tester för att sedan diagnosticera sig själv. Här kommer mitt hemmagjorda test. Svarar du ja på mer än (här kan du välja själv....) påståenden så lider du av diagnos duktig.


Stämmer detta in på dig?

1. Du är den sista som sätter sig i soffan om kvällarna.  "Måste bara plocka undan, slå igång diskmaskinen, tända värmeljusen, packa väskan..."

2. Städningen är ett projekt. "Borde rengöra bakom kylen, putsa alla fönster, ventilerna, rengöra ugnen och fan och hans moster."

3. Ingen vill städa med dig, mamma undantaget, med anledning av ovanstående.

4. Du måste alltid göra ditt allra bästa på jobbet. En riktig overkill om man är lärare- kom ihåg bettskenan!

5. Om du inte gör ditt bästa så får du grymt dåligt samvete och ältar- vilket i slutändan tar mer tid än att göra sitt yttersta.

6. När du tränar så tränar du. Inget snack mest blodsmak i munnen. Ändå är du inte nöjd "Skulle ha kört ett extra ryggset". Din kropp är ett projekt.

7. Ditt hem är ett ständigt pågående projekt. Det ska, förutom att vara rent och prydligt, kännas som din borg. Det vill säga rätt färger, rätt fönster, rätt golv, rätt inredning och rätt känsla.

8. Därför kan du inte slappna av innan fula plastgolvet, mögiga badrummet eller pinsamma möblerna är ett minne blott. Du ursäktar detta, på ett eller annat sätt, när du får besök "Vi ska bara byta taket och fasaden så tar vi itu med detta gräsliga 70-tal, haha!" Du lider.

9. Du vill ha koll och då menar jag inte på grannarna. Nej, du ska veta vad som ligger bakom den arabiska våren, diskutera finanskrisen, tänka på miljön och känna dig otillräcklig för att du inte gör mer för världen och dess behövande.

10. Du är som ett Kinderägg! Du är hemmafrun som lagar mat från grunden, storstädar och homestylar. Du är vältränad, välklädd, påläst och du har intressen utanför hemmet. Du tar hand om dig. Du arbetar mer än heltid och engagerar dig ideelt. Du är glad, positiv och du lägger ner massor av tid och energi på din familj. Du har ett rikt socialt liv och du behöver bara sova fyra timmar per natt. I alla fall i dina önskedrömmar.


Eftersom jag inte har egna barn så skriver jag ingenting om det men ovanstånde är ju bara Piece of cake om vi jämför med moderskapet (läs dåligt samvete utan grund). Så den checklistan kan säkert någon mamma komplettera med. Antar att den blir mer än dubbelt så lång.


Många killar har förmågan att nörda ner sig i något de verkligen gillar. Det behöver inte ens vara nyttigt, utvecklande eller behövligt. Det kan vara dataspel, DVD-boxar, flugbindning eller att bara sitta framför TV:n en hel lördag (ve och fasa, skulle aldrig funka i tidsschemat!) De kan kliva över dammråttor, klädhögar och bjuda hem vänner, utan förstädning och inhandling. Det är sällan de ber om ursäkt för att de är sjuka, trötta eller orakade. Det ingår i paketet.


Så nu är jag under stress. Jag kan inte städa, det gjorde min mamma och moster idag. Jag kan inte plocka undan. Jag kan inte ta hand om mig själv- svårt att raka och peela med ett elefantben. Ingen träning, ingen matlagning och inga äventyr på G. Hunden krafsar på benet och knuffar på kryckorna men det hjälper inte - inga raska och långa promenader med mig!


I rest my case och beställer en bettskena till älsklingen istället. Den lär han behöva nu.

Maria


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards