Direktlänk till inlägg 11 januari 2012

En dos ytlighet och smärtstillande.

Av Maria - 11 januari 2012 15:41

Just nu har jag o n t i mitt knä, det maler. Detta får handla om något ytligt för att skingra tankarna i soffan som håller mig fången.


Det är ingen slump att Sveriges mest lästa bloggar handlar om skönhet, mode och konsumtion. Alla, med några undantag, vill ju gärna se så bra ut som möjligt. Sedan skiljs agnarna från vetet beroende på hur mycket tid och energi som läggs på detta. Det senare är en klassfråga i mångt och mycket. Tänk bara på grevinnan som jag skrev om tidigare. Även Martina Bonnier, författare till Fashionista, har en skönhetsprocedur som påminner om ett heltidsarbete. Dessutom fick jag reda på att det inte är ovanligt att lägga ut kring 5000 kr/månad på make-up, enligt henne. Inte konstigt att de måste köpa hus på 400m2.

  

Det som slog mig var allt detta skrubbande och peelande, upp till fyra gånger i veckan. Hade jag ägnat mig åt liknande så hade min hy rullat av. Hon drack även en C-vitamindryck "för stressad hy". No shit! Vilken elefanthudad typ som helst hade nog upplevt stress efter maniskt skrubbande året runt.

Mitt bästa skönhetsknep (lät jag som Maria Montazami där?) för huden är billigt och lätt att genomföra. Tänk på Cromagnon- människorna! Vi har samma kropp, samma hjärna och samma hy som våra föregångare. Därför är vi beroende av att röra oss för att må bra och äta ren oprocessad mat. Vad tvättade de sig med? Vatten. Inte 82 olika kemikalier paketerade i designade plastflaskor. I mitt hem finns inte en enda duschtvål med undantag för en favorit.

Det är en lagrad olivtvål från Syrien. Inga kemikalier, ingen parfym- bara olivolja och lagerblad. En fin och mild doft. Den funkar till allt, ansiktsmask, raktvål och schampo (det sistnämnda enligt mannen). Min hy har gått från torr till normal. Inget som kliar och inget ödleskinn på smalbenen. Det var min kusins pappa som köpte på sig tvålar i sitt hemland och gav dem till oss. Sedan hittade jag samma tvål på hälsokostaffären och den har jag gett till mina nära och kära. Till och med svärfar, 80 år med ett svalt intresse för skönhet, beställde ett par nya tvålar till nästa besök.

 

Här är min räddare i vinterfnösket, tvålen från Aleppo i Syrien. 

Sedan kan man ju fundera över allt det andra som vi sköljer över vår kropp och knopp. Parfymerat schampo, parfymerat balsam, parfymerad tvål, parfymerad body lotion, roll on, hårmousse, spray, parfymerad ansiktscremé, foundation osv, osv. Sedan avslutar vi med en dusch av vår favoritparfym. Det kan man kalla en doftcirkus.

Jag har köpt en kroppsolja, jojobaolja för känslig hy- utan parfym. Utöver det har jag också satsat på Apotekets oparfymerade ansiktscremer, L 300. Tidigare köpte jag dyra cremér men de här är bättre, återfuktar mer. Schampot och balsamet är från frisören - dyrare men drygare. Jag inbillar mig att det är bättre för håret, de ska dessutom vara fria från parabener. Undviker för mycket hårprodukter, oftast snyggare att bara föna det och använda en stor rundborste. Sedan lite spray, favoriten är Elnette. Det är inte bara trendiga hårstylister som talar sig varm om den guldiga flaskan. Min farfar var en mycket stilig och välvårdad herre, ursnygg som ung. Han brukade omsorgsfullt spraya det lilla hår som fanns kvar med just Elnette. Sedan tog han på sig en skjorta, alltid välstruken och välsittande, för att börja en ny dag. Han hade stil.

 

Jag avslutar med min bästa Maria Montazami-bild. Detta foto fick några av mina vänner att hosta till och skratta gott. Jag fick nämligen idén att använda den som profilbild under en period- alla har vi väl gått igenom dem? Den har allt! Uppspärrade ögon, smickrande röda. Ett krystat leende med en aning missfärgad hörntand. På tok för mycket läppglans men vad gör väl det?  Det var min lilla bonuskille på 7 år som fick mig att byta "Men det där ser ju ut som du, fast hon har så stirriga ögon och är konstigt brun." 

En skön kontrast till dagens look som har temat Ringaren från Notre Damé med landstingets kryckor som het accessoar. Det får bli nästa profilbild.

Maria









 
 
Ingen bild

annika

13 januari 2012 01:14

Om du vill kan jag säkert bidra med bättre profilbilder! ;) kramar Annika

Maria

13 januari 2012 14:17

Vad har jag gjort för att förtjäna något så ont kära vän?
Hoppas du har det bra, saknar som vanligt!
Kram och hörs!

 
Ingen bild

MariaaaaH

17 januari 2012 19:40

Du borde kanske bli författare. En fantastisk bloggare och jag fastnar direkt. och bilden är oslagbar. Kramar i massor. Maria, aka Holmis :P

Maria

18 januari 2012 21:20

Tack vad gulligt! Nu ler jag stort här i soffan. Benet värker och jag ska in på magnetröntgen inom kort. Hoppas du blir bättre för var dag som går. Kram de lux

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 februari 2015 21:19

Livstid i Gällivare   Göran lyssnar på människors livsöden och sover gott. Mirja tillbringar halva året i fjällvärlden och bjuder stressade själar på en digital detox. Holländarna Hester och Jeroen umgås med grannarna i Yrttivaara och badar bastu...

Av Maria - 2 september 2014 20:30

Kanske förväntar du dig ännu en översittartext där du förlöjligas och/eller demoniseras.   Knyter du näven i fickan och känner blodtrycket höjas? Ännu en politiskt korrekt akademiker som ska raljera, briljera och övertyga? Ja vem ska de egentligen ...

Av Maria - 14 juni 2014 00:08

Vi väntade i mörkret på en smal kullerstenstrottoar under en sliten krogskylt. Ni klev ut ur taxin. Ett mörkt hårsvall, ett äkta leende, glimten i ett par vackra och goda ögon bredvid vår vän, som vi kände sedan tidigare. Det var första gången jag så...

Av Maria - 9 juli 2013 00:41

"Artrik vägkant" står det på solblekta små skyltar, på båda sidor om huvudvägen, i vår frodiga och bördiga tornedalsby Narken. Vita och gammelrosa kattfot, vagt doftande hundkex, trassliga kråkvicker, rödklöver, grässtjärnor, några urblommade midsomm...

Av Maria - 10 mars 2013 20:50


Uppe på Juoksuvaara-berget, utan el och rinnande vatten, tillbringade min mormor och morfar större delen av året. Med korp och spade såg de till att vägen upp till den timrade lilla stugan vid mormors barndomshem var körbar, så fort snön smälte undan...

Ovido - Quiz & Flashcards