Direktlänk till inlägg 18 januari 2012

Malmöfrosseri - för mycket av det goda kan vara alldeles underbart.

Av Maria - 18 januari 2012 21:00

 

Västra Hamnen.

 

Konstigt nog har jag en hel drös med foton från just Västra Hamnen. Det är underligt för det är inte mycket tid jag har tillbringat i de välbeställdas högkvarter. Kanske är det som när man åker på semester, då åker kameran fram. Västra Hamnen och Ribersborg blev min vardagssemester då mopedknattret, knarklangarna och de prostituerade blev en aning för mycket. Fullt förståeligt då jag är en norrlänning i själ och hjärta. I och för sig har jag upplevt en hel del mopedknatter runt den lokala korvkiosken där vi samlades varje kväll. Nej, detta är hämtat ur en geografibok till åk 4, det var t.om en bild på en röd korvkiosk med texten om norrlänningarnas "fritidsintresse"! Då blev jag arg, och förnärmad, vilket ledde till otaliga lektioner om Norrland i allmänhet och Lappland i synnerhet. Stackars barn!


 

Miami Vice- känsla i Västra Hamnen.

 

Något av det absolut bästa med Malmö är Kallbadhuset på Ribban. Där har jag bastat och doppat mig i Öresund - året om. Finns inget som kan reducera stress och få mig att koppla bort vardagen så bra som ett vinterdopp. Det gäller bara att vara ordentligt varm innan man hoppar i. Åh, vad jag saknar det! Här kan jag ju alltid rulla mig i snön men sist jag försökte slutade det med kliande utslag och en hudton som närmast kan beskrivas som Faluröd.

   
 Kallbadhuset - mitt andningshål.

  

Kallbadhuset och Turning Torso.

Febrilt letar jag efter foton från Möllan- den stadsdel som jag tillbringat överlägset mest tid i. Jag hittar tre, varav två är på mitt ex. och på det tredje ser jag tjock ut. Så det blir inget med det. Möllan är det jag saknar mest från Malmö. Alla våra After Work på Skolgatans Ölcafé och allt häng på Krua Thai, Metro, Plocke Pinn och falafel från Falafel nr 1, var annars? Jag saknar falafel. Det närmaste jag kommit Malmös nationalrätt, här ovan Polcirkeln, var i Jokkmokk (!) till det facila priset av 65 kronor. Jag säger bara 15 kronor - för en stor!

  

Fotboll i Malmö - roligt fur alles!

Aldrig trodde jag att jag skulle tycka fotboll var roligt. I Malmö blev det roligt, riktigt roligt. Det bästa är att titta på publiken. En hord av adrenalinstinna män som vrålar, spottar och kokar av ilska. Jag blev rädd på riktigt men det är ju det som gör det så skoj, som att titta på skräckfilm ungefär.


 

 Malmö - parkernas stad. I alla fall i teorin.

 

Min kärlek på besök. Han drog till skogs, som Crocodile Dundee i NY ungefär.

Nu får det vara nog för den här gången!

Maria

 
 
Ingen bild

Lovisa

19 januari 2012 17:25

Tack för svaret på frågan :) Skriva är bland det bästa jag vet, ville bli författare en gång i tiden.

Exakt vad för lärare är/har du varit?

Maria

19 januari 2012 20:17

Det är roligt med frågor! =)
Du kan skriva, det la jag märke till. Vad roligt! Jag har läst mycket, slukat allt ifrån ledarsidorna i dagstidningen till gratistidningar och olika bokgenrer. Nu hinner jag inte läsa så mycket men jag slukar allt jag kommer över när jag har tid. Ju mer du läser - desto bättre skriver du. Det är nyckeln helt enkelt. Jag är SV/SO-lärare så jag har pratat ihjäl mina elever om det underbara med att läsa och skriva.
Jag började läsa ganska lättsmälta böcker, sedan trappade jag upp och utmanar fortfarande mig själv med lite mer avancerad läsning. Det är underbart med nya ord och jag kan njuta av en välskriven mening, tänka på den flera gånger om. En yrkesskada?
Kämpa på, du har det där! De flesta är ju rätt så gamla när de ger ut sin första bok - så du har gott om tid. Men unga, duktiga skribenter och författare brukar uppmärksammas en hel del så det kan vara en fördel att satsa hårt redan nu.
Lycka till! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 februari 2015 21:19

Livstid i Gällivare   Göran lyssnar på människors livsöden och sover gott. Mirja tillbringar halva året i fjällvärlden och bjuder stressade själar på en digital detox. Holländarna Hester och Jeroen umgås med grannarna i Yrttivaara och badar bastu...

Av Maria - 2 september 2014 20:30

Kanske förväntar du dig ännu en översittartext där du förlöjligas och/eller demoniseras.   Knyter du näven i fickan och känner blodtrycket höjas? Ännu en politiskt korrekt akademiker som ska raljera, briljera och övertyga? Ja vem ska de egentligen ...

Av Maria - 14 juni 2014 00:08

Vi väntade i mörkret på en smal kullerstenstrottoar under en sliten krogskylt. Ni klev ut ur taxin. Ett mörkt hårsvall, ett äkta leende, glimten i ett par vackra och goda ögon bredvid vår vän, som vi kände sedan tidigare. Det var första gången jag så...

Av Maria - 9 juli 2013 00:41

"Artrik vägkant" står det på solblekta små skyltar, på båda sidor om huvudvägen, i vår frodiga och bördiga tornedalsby Narken. Vita och gammelrosa kattfot, vagt doftande hundkex, trassliga kråkvicker, rödklöver, grässtjärnor, några urblommade midsomm...

Av Maria - 10 mars 2013 20:50


Uppe på Juoksuvaara-berget, utan el och rinnande vatten, tillbringade min mormor och morfar större delen av året. Med korp och spade såg de till att vägen upp till den timrade lilla stugan vid mormors barndomshem var körbar, så fort snön smälte undan...

Ovido - Quiz & Flashcards